
Selective Memri 
Brian Whitaker investigates whether the ‘independent’ media institute 

that translates the Arabic newspapers is quite what it seems 
12 August 2002 

The Guardian 

For some time now, I have been receiving small gifts from a generous institute in the United
States. The gifts are high-quality translations of  articles from Arabic newspapers which the
institute sends to me by email every few days, entirely free-of-charge. The emails also go to
politicians and academics, as well as to lots of other journalists. The stories they contain are
usually interesting. 

Whenever I get an email from the institute, several of  my Guardian colleagues receive one
too and regularly forward their copies to me -- sometimes with a note suggesting that I might
like to check out the story and write about it. 

If the note happens to come from a more senior colleague, I’m left feeling that I really ought
to  write  about  it.  One  example  last  week  was  a  couple  of  paragraphs  translated  by  the
institute,  in  which  a  former  doctor  in  the  Iraqi  army  claimed  that  Saddam  Hussein  had
personally given orders to amputate the ears of military deserters. 

The organisation that makes these translations and sends them out is the Middle East Media
Research  Institute  (Memri),  based  in  Washington  but  with  recently-opened  offices  in
London,  Berlin  and  Jerusalem.  Its  work  is  subsidised  by  US  taxpayers  because  as  an
"independent,  non-partisan,  non-profit"  organisation,  it  has  tax-deductible  status  under
American law. 

Memri’s purpose, according to its website, is to bridge the language gap between the west --
where few speak Arabic -- and the Middle East, by "providing timely translations of Arabic,
Farsi, and Hebrew media". 

Despite these high-minded statements, several things make me uneasy whenever I’m asked
to look at a story circulated by Memri. First of  all, it’s a rather mysterious organisation. Its
website does not give the names of any people to contact, not even an office address. 

The reason for this secrecy, according to a former employee, is that "they don’t want suicide
bombers walking through the door on Monday morning" (Washington Times, June 20). This
strikes me as a somewhat over-the-top precaution for an institute that simply wants to break
down east-west language barriers. 

The second thing that makes me uneasy is that the stories selected by Memri for translation
follow a familiar pattern: either they reflect badly on the character of Arabs or they in some
way further the political agenda of Israel. I am not alone in this unease. 



Ibrahim Hooper of  the Council on American-Islamic Relations told the Washington Times:
"Memri’s intent is to find the worst possible quotes from the Muslim world and disseminate
them as widely as possible." 

Memri might, of course, argue that it is seeking to encourage moderation by highlighting the
blatant examples of intolerance and extremism. But if so, one would expect it -- for the sake
of non-partisanship -- to publicise extremist articles in the Hebrew media too. 

Although Memri claims that it does provide translations from Hebrew media, I can’t recall
receiving any. 

Evidence  from  Memri’s  website  also  casts  doubt  on  its  non-partisan  status.  Besides
supporting liberal democracy, civil society, and the free market, the institute also emphasises
"the continuing relevance of Zionism to the Jewish people and to the state of Israel". That is
what  its  website  used  to  say,  but  the  words  about  Zionism  have  now  been  deleted.  The
original page, however, can still be found in internet archives. 

The reason for Memri’s air of secrecy becomes clearer when we look at the people behind it.
The co-founder and president of Memri, and the registered owner of its website, is an Israeli
called Yigal  Carmon. Mr --  or  rather, Colonel  --  Carmon spent 22 years in Israeli  military
intelligence  and  later  served  as  counter-terrorism  adviser  to  two  Israeli  prime  ministers,
Yitzhak Shamir and Yitzhak Rabin. 

Retrieving another now-deleted page from the archives of Memri’s website also throws up a
list of  its staff. Of  the six people named, three -- including Col Carmon -- are described as
having  worked  for  Israeli  intelligence.  Among  the  other  three,  one  served  in  the  Israeli
army’s Northern Command Ordnance Corps, one has an academic background, and the sixth
is a former stand-up comedian. 

Col Carmon’s co-founder at Memri is Meyrav Wurmser, who is also director of  the centre
for  Middle  East  policy  at  the  Indianapolis-based  Hudson  Institute ,  which  bills  itself  as
"America’s premier source of applied research on enduring policy challenges". 

The  ubiquitous  Richard  Perle ,  chairman  of  the  Pentagon’s  defence  policy  board,  recently
joined Hudson’s board of trustees. 

Ms Wurmser is the author of an academic paper entitled Can Israel Survive Post-Zionism? in
which she argues that leftwing Israeli intellectuals pose "more than a passing threat" to the
state of Israel, undermining its soul and reducing its will for self-defence. 

In  addition,  Ms  Wurmser  is  a  highly  qualified,  internationally  recognised,  inspiring  and
knowledgeable speaker on the Middle East whose presence would make any "event, radio or
television  show  a  unique  one"  --  according  to  Benador  Associates ,  a  public  relations
company which touts her services. 

Nobody, so far as I know, disputes the general accuracy of Memri’s translations but there are
other reasons to be concerned about its output. 



The email it circulated last week about Saddam Hussein ordering people’s ears to be cut off
was an extract from a longer article in the pan-Arab newspaper, al-Hayat, by Adil Awadh
who claimed to have first-hand knowledge of  it. It was the sort of  tale about Iraqi brutality
that  newspapers  would  happily  reprint  without  checking,  especially  in  the  current
atmosphere  of  war  fever.  It  may  well  be  true,  but  it  needs  to  be  treated  with  a  little
circumspection. 

Mr Awadh is not exactly an independent figure. He is, or at least was, a member of the Iraqi
National Accord, an exiled Iraqi opposition group backed by the US -- and neither al-Hayat
nor Memri mentioned this. 

Also, Mr Awadh’s allegation first came to light some four years ago, when he had a strong
personal  reason  for  making  it.  According  to  a  Washington  Post report  in  1998,  the
amputation claim formed part of his application for political asylum in the United States. At
the  time,  he  was  one  of  six  Iraqis  under  arrest  in  the  US  as  suspected  terrorists  or  Iraqi
intelligence agents, and he was trying to show that the Americans had made a mistake. 

Earlier this year, Memri scored two significant propaganda successes against Saudi Arabia.
The  first  was  its  translation  of  an  article  from al-Riyadh newspaper  in  which  a  columnist
wrote  that  Jews  use  the  blood  of  Christian  or  Muslim  children  in  pastries  for  the  Purim
religious festival. 

The writer,  a  university  teacher,  was apparently  relying on an anti-semitic  myth that  dates
back to the middle ages. What this demonstrated, more than anything, was the ignorance of
many Arabs -- even those highly educated -- about Judaism and Israel, and their readiness to
believe such ridiculous stories. 

But Memri claimed al-Riyadh was a Saudi "government newspaper" -- in fact it’s privately
owned -- implying that the article had some form of official approval. 

Al-Riyadh’s editor  said he had not seen the article before publication because he had been
abroad. He apologised without hesitation and sacked his columnist, but by then the damage
had been done. 

Memri’s next success came a month later when Saudi Arabia’s ambassador to London wrote
a poem entitled The Martyrs -- about a young woman suicide bomber -- which was published
in al-Hayat newspaper. 

Memri  sent  out  translated  extracts  from the  poem,  which  it  described  as  "praising  suicide
bombers". Whether that was the poem’s real message is a matter of  interpretation. It could,
perhaps more plausibly, be read as condemning the political ineffectiveness of Arab leaders,
but Memri’s interpretation was reported, almost without question, by the western media. 

These incidents involving Saudi Arabia should not be viewed in isolation. They are part of
building a case against the kingdom and persuading the United States to treat it as an enemy,
rather  than  an  ally.  It’s  a  campaign  that  the  Israeli  government  and  American
neo-conservatives  have been pushing  since  early  this  year  --  one aspect  of  which was the
bizarre anti-Saudi briefing at the Pentagon, hosted last month by Richard Perle. 



To  anyone  who  reads  Arabic  newspapers  regularly,  it  should  be  obvious  that  the  items
highlighted  by  Memri  are  those  that  suit  its  agenda  and  are  not  representative  of  the
newspapers’ content as a whole. 

The danger is that many of the senators, congressmen and "opinion formers" who don’t read
Arabic but receive Memri’s emails may get the idea that these extreme examples are not only
truly representative but also reflect the policies of Arab governments. 

Memri’s Col Carmon seems eager to encourage them in that belief. In Washington last April,
in testimony to the House committee on international relations, he portrayed the Arab media
as part of a wide-scale system of government-sponsored indoctrination. 

"The  controlled  media  of  the  Arab  governments  conveys  hatred  of  the  west,  and  in
particular, of  the United States," he said. "Prior to September 11, one could frequently find
articles which openly supported, or even called for, terrorist attacks against the United States
.  .  .  The United States is  sometimes compared to Nazi Germany, President Bush to Hitler,
Guantanamo to Auschwitz," he said. In the case of the al-Jazeera satellite channel, he added,
"the  overwhelming  majority  of  guests  and  callers  are  typically  anti-American  and
anti-semitic". 

Unfortunately,  it  is  on  the  basis  of  such  sweeping  generalisations  that  much  of  American
foreign policy is built these days. As far as relations between the west and the Arab world are
concerned,  language  is  a  barrier  that  perpetuates  ignorance  and  can  easily  foster
misunderstanding. All it takes is a small but active group of Israelis to exploit that barrier for
their own ends and start changing western perceptions of Arabs for the worse. 

It  is  not  difficult  to  see  what  Arabs  might  do  to  counter  that.  A  group  of  Arab  media
companies could get together and publish translations of articles that more accurately reflect
the content of their newspapers. It would certainly not be beyond their means. But, as usual,
they  may  prefer  to  sit  back  and  grumble  about  the  machinations  of  Israeli  intelligence
veterans. 

The  following  correction  was  printed  in  the  Guardian’s  Corrections  and  Clarifications  column,
Wednesday August 21 2002 

In  an  article  headed  Atrocity  stories  regain  currency ,  page 13,  August  8,  and in  an article  headed Selective
Memri  on  the  Guardian website,  we  referred  to  Dr  Adil  Awadh,  an  Iraqi  doctor  who  alleged  that  Saddam
Hussein had ordered doctors to amputate the ears of soldiers who deserted. Dr Awadh has asked us to make it
clear  that  he  has  no  connection  with  Memri  (Middle  East  Media  Research  Institute),  and  that  he  did  not
authorise its translation of  parts of  an article by him. He is no longer a member of  the Iraqi National Accord
(INA). He is an independent member of the Iraqi National Congress (INC). His reference to orders by Saddam
Hussein to cut off the ears of deserters has been supported by evidence from other sources. 

Guardian Unlimited © Guardian Newspapers Limited 2002 
Reprinted for Fair Use Only. 

http://www.ratical.org/ratville/CAH/MEMRI.html 


